Tuesday, October 18, 2011

24 Tahun Dahulu

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Hajar menatap gambar suaminya kerinduan. Hajar mendail nombor kawasan 405. Selepas 3 kali deringan, terdengar suara lunak berkata, "Assalamualaikum". Bibir Hajar menguntum senyuman. Terubat rindunya apabila mendengar suara suaminya yang berada 450 batu jauh dari kampusnya. Dengar riang Hajar menjawab salam, "Waalaikumussalam Abang, Hajar rindukan abang separuh mati. Abang datanglah ke kampus Hajar hujung minggu ini". Rengekan manja Hajar berjaya memujuk suaminya memandu sejauh 450 batu untuk bertemua Hajar di hujung minggu nanti.

Hajar mengatur rancangan. Dia berbincang dengan kawan baiknya supaya pada hujung minggu ini mereka menumpang di rumah sewa Hajar dan Hajar pula menggunakan studio mereka ketika suaminya datang nanti. Hajar menyewa rumah yang agak besar bersama dengan 3 orang rakan lain. Sudah jadi kebiasaan apabila suami Hajar berkunjung ke kampusnya, kawan-kawan Hajar akan memberikan studio mereka untuk Hajar dan suami. Hati Hajar berbunga-bunga. Dia tidak sabar menunggu putera idaman yang bertahta di hatinya walaupun baru dikenalinya tidak sampai 3 bulan lalu, iaitu selepas meraka diakad nikah.

Sunguh rindu Hajar pada suaminya itu adalah rancangan Allah semata-mata. Pelukan suaminya mengubat segala keresahan dan kerinduanya. Hajar rasa sungguh bahagia lalu berkata, "Abang, kalau kita dapat baby, tentu comel baby kita". Suami Hajar terkejut kerana mereka telah bersetuju untuk tidak memulakan keluarga sebelum tamat pengajian. Hajar berkata lagi, "Kak Nik merancang untuk tidak mempunyai anak sebelum tamat pengajian, sampai sekarang Kak Nik dan Abang Agus tidak mendapat anak. Hajar rasa setelah kita dapat seorang anak, kita boleh mula merancang. Hajar takut kalau kita tidak ada zuriat lansung". Suami Hajar diam saja.

Suami Hajar meninggalkan "The Land of Enchantment" pada pagi Ahad yang dingin beserta salju yang memutihkan pemandangan sebuah negeri di Barat Tengah Amerika bersama dengan semaian zuriat.

Sembilan bulan kemudian, 24 tahun dahulu lahirlah zuriat pertama Hajar dan suami yang dinamakan sempena gelaran pahlawan agung Islam dengan doa dan harapan bahawa anak pertama mereka menjadi seperti pahlawan tersebut, berjuang menegakkan Islam dibumi Allah ini.

Anak yang comel. Berkulit putih melepak sehingga jiran-jiran di Kemaman menganggap Hajar telah bernikah dengan mat salleh. Selalu sahaja Hajar mendapat pelawaan untuk menyertai pertandingan bayi comel bagi anaknya. Namun Hajar menolak. Dalam hati Hajar dan suami, mereka inginkan anak yang soleh yang menghafaz al-Qur'an yang akan memberikan syafa'at kepada mereka berdua di akhirat kelak.

Wahai Anak
Kelahiranmu membawa sinar bahagia ke dalam hidup ummi dan baba. Dikau mengajar Ummi erti kasih sayang seorang ibu, mendekatkan ummi kepada ibu kandung ummi sendiri, memahamkan ummi kepayahan dan kesusahan bonda ummi melahirkan dan mendidik ummi sehingga berjaya.

Kelahiranmu, ummi sambut dengan sejuta kesyukuran. Dikau penyambung warisan ummi dan baba. Dengan penuh kasih sayang dan juga dengan segala macam kesilapan yang ummi lakukan, ummi hanya mahu satu, iaitu dikau bahagia dunia dan akhirat. Kedangkalan kemahiran mendidik dan kemahiran keibubapaan telah menimbulkan penyesalan yang tidak terhingga. Mengingatkan kesilapan demi kesilapan yang ummi lakukan, airmata ummi tidak pernah berhenti mengalir sehingga ke hari ini. Kadang-kadang ummi mahu kembali ke masa lalu untuk memeluk dan menciummu dengan penuh kasih sayang. Ummi sedar itu hanyalah 'wishful thinking' sahaja. Jadi, ummi tidak lupa untuk sentiasa mendoakanmu menjadi hambah Allah yang soleh, yang menggantungkan hatinya di rumah Allah, yang berusaha memajukan ummah dan menjadi seperti Khalid al-Walid. Ummi akan terus berdoa dan berdoa supaya Allah memberikan kebahagian dan kejayaan dunia akhirat kepadamu.

HAPPY BIRTHDAY ABANG


UMMI LOVES YOU SO MUCH

BILA NAK KAHWIN...UMMI MAHU CUCUUUUU :D

Saturday, October 15, 2011

Tembikai Susu

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Maksu memanjangkan lehernya, meninjau kereta yang baru masuk ke jalan sempit di sebelah timur rumahnya. Sudah berpuluh buah kereta yang menyusur jalan sempit itu, namun kereta merah tidak kelihatan. Keluhan hampa terlepas dari mulut Maksu.

"Ketika dia ingin bersekolah, akulah yang menjahit baju sekolahnya, seluar sekolahnya, menjual roti canai untuk mencari wang bekal sekolahnya", kata Maksu antara dengar dengan tidak.

Maksu mengesat air yang jatuh dari bibir matanya dengan hujung lengan bajunya. Maksu menyambung ceritanya, "Ketika aku berumur 14 tahun, ayahnya bernikah dengan aku. Dia berusia 3 tahun waktu itu. Dalam usia muda, aku mendapat seorang anak yang sedang nakal. Aku didik dia seumpama anak sendiri".

"Sudah tiga tahun dia tidak pulang beraya di kampung, telefon bertanyakan khabar pun tidak. Apatah lagi untuk memohon maaf dan mengucapkan selamat hari raya kepada aku dan juga ayahnya", rindu Maksu menyesakkan dada, merembeskan airmata.

Maksu teringin sangat untuk menelefon tetapi dilarang oleh Paksu. Kata Paksu, "buat apa diingat orang yang sudah lupakan kita?". Hancur luluh hati Maksu. Mana mungkin dia lupakan orang yang dia mandikan, dia suapkan nasi kicap dengan telur mata kerbau, dia hantarkan ke sekolah, dia belai umpama anak yang keluar dari rahimnya sendiri. Paksu tidak memahami perasaan Maksu, keluh Maksu suatu ketika dahulu.

Melihat keadaan Maksu yang begitu, Paksu naik angin. "Sudah aku katakan tidak perlu difikirkan hal dia lagi. Rumah kita sudah cukup bising dengan anak cucu. Apa yang kamu sedihkan sangat?" Maksu diam membisu.

Gelagat Maksu diperhatikan Hajar. Dia tahu benar keluhan hati ibunya itu. Hajar cuba untuk memujuk ibunya. "Tiga tahun dulu, ketika along pulang, hati ibu hiba dan terluka. Biarlah along tidak pulang, setiap kali dia pulang ibu akan menangis kesedihan dengan gelagat isterinya", kata Hajar kepada ibunya.

"Masihkah ibu ingat ketika ayah teringin untuk makan buah tembikai susu? Tiba-tiba along pulang dengan menjinjing beg plastik berisi 4 biji tembikai susu", sambung Hajar lagi.

Maksu pandang wajah Hajar yang bulat berisi. Dia masih ingat dengan jelas. Along membawa tembikai susu itu dan diletakkan di depan pintu, betul-betul depan Paksu. Setelah berbasa basi, along menjinjing tembikai susu itu dan dibawanya ke dalam biliknya. Paksu memandang Maksu dengan hiba.

Setelah berehat seketika, along mengambil pisau di dapur dan masuk ke dalam biliknya bersama anak isterinya. Mereka makan 2 biji tembikai susu di dalam bilik. Masih berbaki 2 biji lagi. Maksu menaruh harapan bahawa along akan memberikan 2 biji itu kepada Paksu. Keesukan harinya isteri along menjinjing 2 biji tembikai dan dimasukkan ke dalam kereta. Hati Maksu sudah kepanasan lalu dia bertanya, "Kemana mahu dibawa tembikai itu?". Isteri along menjawab, "Oh...tembikai susu itu kah?...saya mahu beri kepada ibu saya di kampung seberang".

Peliknya, Maksu tidak marah. Maksu bangun dan berjalan ke dapur. Di dapur dia menangis semahu-mahunya. "Sampai hati kamu along, ayah yang bertungkus lumus bekerja menyara pengajian kamu sehingga kamu berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara...sepotong tembikai susu kegemaran ayah kamu pun kamu sayang untuk berikan kepadanya", keluh Maksu dalam sendu.

SECEBIS KISAH BENAR BUAT RENUNGAN

Friday, August 5, 2011

Shocking Experience in Hanok Traditional Village

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim


10 years ago I had no interest in history, so I had not visited this village then. Now, visiting historical places is on top of my agenda. On the 3rd day in Seoul, Dr. Shakour, his wife and I took a subway to Hanok Traditional village. From our hotel, we took the dark blue line subway to Dongdeamon and changed train to Chungmuro. We got off at Chungmuro station (two station away from Dongdeamon) and walked up onto the surface which is located very near to the Traditional Village. The Village is sort of like a reservation where the Korean government preserved the traditional village and homes of the Korean people. Korea is very hilly and we have to walk up and down many hills. The streets are in the valley and the houses are usually on hills or higher ground.

This Traditional Village is also on a hill. We walked up the hill and there it was, a very beautiful surrounding.
We looked at the houses and took many photos. After that we walked into a big and beautiful garden behind the houses. I walked up to a drinking water tap made of a very big granite...near the tap was a big gazebo. There was an old man watching me drinking some water from the tap. After I finished drinking, the old man called me and asked me to take pictures of him and me on the big gazebo. There were 3 old Korean ladies on that gazebo, resting after a big walk up the hill. The old man looked harmless and very sincere.

A very trusting old me walked up to him and gave him a big smile. I sat down next to him. Suddenly, he grabbed my hand and squeezed between my thumb and index finger. It was so painful that I screamed. He, then, squeezed on my elbow and my shoulder. He took both of my feet and sat on them while saying "no power, no power". I didn't understand what he was saying cuz he kept talking in Hanguk Language. I tried to move but the old man was sooooo strong. While he sat on my feet, his hands started to squeeze hard my knee. I screamed in pain. I still have the purplish and brownish mark on my left knee until today. I was afraid that he might broke my back cuz my spine is fragile. I kept praying to Allah that this man would not harm or injure me. I struggle to free myself off him. He became angry at me and said, "no power" repeatedly. To make sure that I didn't move, he sat on both of my legs. Then, he took my leg and folded it to meet my shoulder. I screamed again, it was soooo painful. He did this to my other leg.

Then he asked me to stand up and he asked whether my back pain was gone. To my surprise, my back pain was gone. He said he is a traditional doctor. Oh my God, this was a very scary and insightful experience for me. The whole time in Seoul, I did not have any problem with my lumbar (I have lumbar stenosis) even though I walked for kilometers everyday, up and down hills and stairs (they do not provide escalators at some of the subway stations).


The second week at home, I bent to collect a piece of paper on the floor without bending my knees. I hear a cracking sound in my lumbar, and now I could not walk straight...Oh well...That old man must be angry at me for not taking care of my back. I am thankful cuz I still can move even though I move soooo slow like a new mom who just delivered her baby.

WHADDA EXPERIENCE :D

Wednesday, July 6, 2011

Cara Komunikasi Lambang Akhlak

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Minggu ini sudah masuk minggu 4 Ummi terlibat dengan projek mengkaji hadith Rasulullah s.a.w yang spesifik mengenai pergaulan dan cara Rasulullah berkomunikasi dengan sahabat-sahabat baginda. Sungguh baginda sangat memberatkan persaudaraan dalam Islam dan berhubung dengan berkata-kata yang baik dan sopan. Pesan baginda, dengarlah bicara sahabatmu sepenuh hati seakan-akan kamu baru pertama kali mendengar kata-kata sahabatmu itu walaupun kamu sudah mendengarnya beratus-ratus kali.

Sebaliknya hari ini susah bagi kita untuk berjumpa dengan pemuda yang sopan berkata-kata sesama mereka, apatah lagi dengan orang yang lebih tua. Ummi sungguh sedih apabila Ummi dituduh mengikut cara barat oleh seorang pemuda ISMA--Salafi? yang tidak pernah kenal ummi sama sekali. Bagaimanakah beliau boleh menuduh tanpa membuat penyelidikan terlebih dahulu. Ummi copy and paste kata-kata beliau yang sungguh memilukan hati Ummi kerana pada pandangan Ummi, pemuda haraki yang berumur sebaya dengan anak Ummi, sepatutnya pemuda haraki-terutamanya-berakhlak mulia seperti Rasulullah. Berikut adalah bicara Ummi dengan pemuda haraki...yang panjang tapi Ummi pendekkan....Ummi juga terharu kerana pelajar Ummi membela Ummi...Ya Allah, Ummi bershukur dikurniakan pelajar yang menghormati guru mereka.

KS: oh..wan mazwati nak kata - kalo ibu berpendidikan tinggi,anak pun jd pndai.abih tu,org dlu2 pompuan suma jd surirumah yg cemerlang,talde degree ijazah tinggi2 pun.tkde kerjaya keta besar pun.cemerlang je anak2 depa? wan mazwati ikut sgt kajian saintifik cara barat ni...insaflah yerrr..sebab pompuan suma dh rasa mcm hebat sgt nk terkedepan sume la menyebabkan masyrkt rosak.sbb itu bukan pada fitrahnya

Wan Mazwati: Agaknya betul saya tidak memahami...cumanya pengalaman saya dan rakan-rakan researcher yang lain dalam hal-hal masalah domestic...termasuk kajian klinikal...majoriti ibu yang mendidik di rumah...sebahagian kecil saja bapa yang mendidik kerana selalunya baba tiada masa mendidik kerana kesibukan ditempat kerja... dan selalu juga bapa bila pulang kerja tidak membantu isterinya... kenyataan kehidupan

KS: ya,yg itu mmg betul.

Wan Mazwati: Kajian juga mendapati ada kaitan langsung anatara socio-economic status dengan pencapaian murid...cuba saudara KS bilang berapa orang dari kampung yang ibunya tidak berpendidikan tinggi berjaya berbanding dengan ibu yang berpendidikan ...

Wan Mazwati: "wan mazwati ikut sgt kajian saintifik cara barat ni...insaflah yerrr..sebab pompuan suma dh rasa mcm hebat sgt nk terkedepan sume la menyebabkan masyrkt rosak.sbb itu bukan pada fitrahnya"

Saya mungkin belum insaf tetapi kajian ini dibuat di Malaysia oleh kami para penyelidik,
kajian dari perspektif Islam

Wan Mazwati: Semoga Allah memberi saya hidayah dan supaya saya lebih insaf... mohon Tuan KS yang bijaksana melawat blog saya dan komen di situ http://ungs2030.blogspot.com/

Saturday, July 2, 2011

Touching Words from My Students

In the name of Allah The Glorious The Compassionate

Words are powerful. They can either motivate or demotivate a person. For the past few weeks, I've learned that The Prophet pbuh only uses words to change negative behavior to positive behavior. Prophet Muhammad rewarded his companions through good words; he did not need to give material rewards to encourage them to do good. The techniques that he used were outstanding. That is why he said that if we do not have anything good to say, then we should not say anything at all. It is because words hurt and kill like a sword.

True indeed, good words encourage people to improve. Below are words from my students...these words make me cry...they make me want to do more for them...to make sure they not only recognize the truth but acknowledge the truth trough right actions.

Sweet Emene from Syria wrote this...
hehe. wsalam madam. it was so gr8 takin the course with you.. at times i wud even forget tht its a uni course.. thank you so much.. and abt the round eyes.. lol.. am sorry about that.. but listenin to you is very intresting that we forget what our body parts r doing =P
may Allah bless you and your family with His endless blessings.. and may He give you all the reasons of true happiness here and hereafter =)
jazakillahi khairan!

These are from lovely AiniRose...
tq madam...
we learnt a lot from u..
hope to see u again..=)

Cute Aisyah said...
I can't repay the lessons that you taught,
I can't return encouragement and every single words of knowledge,
Thank you forever madam,
May Allah bless upon you and your family always,
Jazakillahukhairan jaza` :)

These are from charming Lily...
Thanks ummi. I'm one of your students. Banyak benda yang Ummi ajar membuatkan saya banyak berfikir hal2 kehidupan di dunia dan akhirat.
Semoga kita dapat jadi hamba yang terbaik. :)

Thank you my students...

Friday, July 1, 2011

TALIAN HAYATKU

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Semester pendek berlalu pantas. Ummi gembira kerana Ummi telah selesai menjalankan tugas yang diberikan. Tiada apa yang Ummi harapkan dari pelajar Ummi cuma supaya mereka mengamalkan didikan Ummi walau cuma sedikit saja...Ummi amat berharap supaya pelajar Ummi memberikan harta yang tidak ternilai untuk bekalan Ummi di sana. Terima kasih pelajarku melaluimu hamba berharap redha dari Allah.

Suatu ketika dahulu, dibulan Ramadhan, di Masjidil Haram. Seorang muslimah berketurunan India dari London, menghadiahi Ummi seutas tasbih diperbuat dari sejenis kayu yang wangi. Wanita berwajah teduh itu menghadiahi Ummi tasbih itu kerana kata beliau Ummi berperwatakan lembut...Benarkah? Ummi menilik wajah di cermin...yang Ummi nampak wajah yang dimamah usia, tetapi amalan tidak setimpal dengan usia yang semakin mendekati rumah kecil di perut bumi. Menyedari itu, Ummi gunakan tasbih itu sekerap mungkin supaya muslimah dari London itu mendapat pahala sebanyak mungkin...tetapi malangnya Ummi hilangkan tasbih itu. Mungkin itu saja rezeki Allah baginya. Ummi mula memikirkan bekalan ke sana... Harta yang kekal hanyalah sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan doa anak-anak yang soleh.

Ummi mendidik anak-anak semampu Ummi dengan kelemahan demi kelemahan yang cuba Ummi perbaiki. Ummi dan Baba rela, diusia muda kami, menukar kesenangan dan keselesaan hidup demi mendidik anak-anak soleh dan solehah. Walau kawan-kawan menegur ketidakmampuan kami memiliki rumah tersergam indah dan berkereta mewah sedangkan mengikut perkiraan mereka pendapatan lebuh dari mencukupi, kami hanya berdiam diri...berpadalah kami dengan kereta volvo tua asalkan anak-anak dihantar ke sekolah yang mampu mendidik anak-anak ilmu dan akhlak Islami. Ada yang mencemuh kerana Ummi menghantar anak-anak ke sekolah yang serba kekurangan tetapi yurannya agak tinggi berbanding dengan sekolah kerajaan. Mereka mempersoalkan masa depan anak-anak...tetapi Ummi yakin kepada kemampuan sekolah Islam yang serba serbi kekurangan...tetapi ada kekuatan tenaga pengajar yang ikhlas dan hidup berpandukan shari'at. Harapan Ummi Baba, anak-anak membantu kami di negari abadi.

Semakin meningkat usia, ilmu dan kemahiran dinilai tinggi, rezeki yang diberi Allah betambah...kerisauan pun bertambah. Adakah cukup memberi untuk membina mahligai bahagia di sana? Melabur harta untuk mendapatkan dividen yang beratusan kali ganda? Nikmat yang pemberian Allah merupakan ujian yang sukar berbanding dengan kesusahan hidup. Kadang-kadang kelemahan iman melanda dan Ummi lupa untuk bershukur. Ummi lupa untuk bershukur dengan kecerdasan minda anugerah Allah. Pujian demi pujian begitu melalaikan sehingga merasa kecerdasan itu hasil usaha sendiri bukan anugerah Allah. Bukan sekali Ummi tersungkur di mahligai ilusi yang indah bertatah kaca yang disangka intan. Berkali-kali Ummi melalui soalan ujian yang sama sehingga Allah menganugerahi Ummi ada dan tiada itu sama saja...ini juga nikmat yang sering membuat Ummi terlupa bahawa ianya kehendak Allah jua... sungguh bijak shaitan itu bila ia mengata bahawa hasil kerjamulah kamu dapat menikmati kesatuan bahagia dan derita...Ummi lupa bahawa dapat menyelami bahagia dalam derita itu nikmat pemberian Allah jua..

Usaha Ummi yang terakhir meninggalkan ilmu yang bermanfaat. Ummi masih belum berjaya menulis buku-buku, Ummi masih belum berjaya menyebarkan penemuan selidikan Ummi, Ummi masih belum membina legasi ilmu yang bermanfaat...dan hari semakin tua dan tidak akan menunggu Ummi lagi. Semoga segala usaha Ummi dan pasukan Ummi menyebarkan sunnah Rasulullah ke dalam masyarakat berakhir dengan legasi yang membekalkan dividen yang berterusan...talian hayat di negari abadi yang terakhir.

Wahai anak, kasihanilah Ummi dan Babamu...yang mengharapkan doa dan shafa'at untuk kebahagian abadi di sana.

Sesungguhnya perancangan Allah itulah yang benar...Setiap kali Ummi menulis di blog ini, hasilnya bukan yang Ummi rancangkan. Ummi mula dengan niat untuk berkongsi pengalaman mendapat ilmu baru yang diajarkan oleh Puan Ainon PTS, tetapi post ini menjadi post talian hayat...Maha Mengetahui Allah...mashaAllah.

Thursday, June 16, 2011

Kita Bagaimana?

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Ummi belajar dari bonda Ummi bahawa memberi itu lebih menenangkan jiwa dari menerima. Malam tadi Ummi menghubungi MQ untuk bertanya khabar...Kesibukan dengan tanggungjawab di depan mata kadang-kadang membuatkan kita lupa dengan tanggungjawab kita kepada yang lain. Senang hati Ummi mendengar suara manja MQ...maaf MQ tapi anda sememangnya manja...hehe

Semalam Ummi menerima kunjungan dari MS...Beliau datang melepaskan rindunya kepada IIUM dan juga kepada Ummi...ada jugaklah orang rindu kat Ummi...bahagia rasanya... :D hehe...

Hari ini MS datang lagi...Ummi membawa MS menziarahi Pengerusi PTS di pejabat
beliau di Batu Caves. Tujuan Ummi ke sana adalah untuk berjumpa dengan seorang ustaz dari Kemboja yang datang menemui Pengerusi PTS...Ummi ingin mendengar sendiri keadaan ummat Islam di Kemboja...

Ya Allah...dari penerangan ustaz Hasan, Ummi mendapat maklumat bahawa kanak-kanak Kemboja hanya berbuka puasa dengan segelas air sejuk...sekiranya ada biskut, mereka makan beberapa keping biskut yang dikongsi dengan ahli keluarga yang lain... sekiranya ada gula dan perasa sirap, mereka akan minum air sirap yang dibubuh sedikit gula...ada orang tua di antara mereka yang tidak pernah minum susu disepanjang hidup mereka...

Kemiskinan mereka memang tidak dapat digambarkan kerana kita tidak pernah melihat atau mengalami keadaan hidup yang sebegitu...Ustaz itu meneruskan dengan ceritanya...bahawa di bulan Ramadhan dia akan membeli bertin-tin biskut untuk orang-orang kampung berbuka puasa... bapa yang berbuka di masjid akan makan sekeping biskut dan simpan beberapa keping lagi di dalam poket mereka untuk anak-anak di rumah yang ketiadaan makanan untuk berbuka...Mata Ummi mula memerah... dan Ummi lihat airmata Pengerusi PTS bergenang...

Ummi bertanya...mereka tidak berbuka dengan kurma kah? Ustaz itu berkata bahawa kurma adalah makanan mewah dan oran-orang kampung tidak pernah merasa kurma dalam hidup mereka...Ya Allah....bayangkan...dan kita membuang kurma yang tidak habis dimakan begitu sahaja...Ummi terfikir kurma ajwa di bilik Ummi yang Ummi beli beberapa bulan yang lepas..sudah berulat kerana Ummi selalu lupa untuk makan kurma tersebut...dan kurma ajwa itu berharga RM65.00 untuk setengah kg.

Untuk bulan Ramadhan tahun ini, Ustaz Hasan bercadang untuk menjamu orang kampung dengan bubur nasi untuk berbuka...Ummi hairan kenapa bubur nasi...Ustaz itu menjelaskan supaya semua kanak-kanak kampung dapat makan...sekiranya mereka masak nasi, mereka memerlukan banyak beras. Ya Allah...bayangkan semalam di dalam surat khabar ada iklan berbuka puasa di restoran lima bintang dengan harga RM108.00 sekepala... dan kanak-kanak di Kemboja hanya makan bubur nasi tanpa lauk...hanya bubur kosong yang ditambah garam...Ummi bertanya tentang ikan masin...kata ustaz tersebut, mereka tidak mampu beli ikan masin kerana harganya mahal...

Dalam hati Ummi bertanya...sampai bilakah mereka ini harus bergantung kepada derma dari Malaysia? Mereka perlu diajar kemahiran...give a person a fish, we feed him a day, teach a person how to fish, we feed him a life time...SOmething has to done... Ummi's mind starts cracking....

Saturday, June 11, 2011

Apple Pan Cake

Bi ismi Allah ar-Rahman Ar-Rahim

Sudah lama Ummi mengidam apple pan cake di Janda Baik. Selepas solat subuh padi tadi Ummi mandi dan bersiap-siap sedia. Setelah Baba pulang dari surau, Ummi mengajak Baba ke Janda Baik...sebab Ummi yang mengajak, jadi Ummi volunteer to drive...


Perjalanan ke Janda Baik mengambil masa lebih kurang 30 minit. Udara di Janda Baik sangat nyaman, sejuk dan angin betiup sepoi sepoi bahasa...Ummi tidak dapat hendak pastikan samada apple pan cake tu yang sedap atau persekitaran yang nyaman dan merehatkan itu yang membuatkan pan cake tu sedap...segar rasa badan menjamu selera sambil menghirup udara dari hutan dan gunung...

Sebelum pulang, Ummi singgah ke kediaman Puan Ainon, pengerusi PTS, untuk bertanya khabar dan juga untuk mengetahui lebih lanjut tentang projek bantuan ke Kemboja yang diusahakannya sekarang ini. Niat untuk singgah sebentar menjadi satu persinggahan mengukuhkan ukhuwwah dan perbincangan mengenai usaha memandai dan memajukan bangsa...Ummi dilamar untuk terlibat dengan usaha terbaru beliau...Ummi rasa bertuah kerana dipercayai untuk sama-sama berusaha mengambil ibrah dari sumber ilmu Islam yang utama untuk diolah menjadi panduan bagi memantapkan psycho-spiritual Ummat Islam...

YA ALLAH, BERKATILAH USAHA PUAN AINON DAN KUMPULAN PENYELIDIKNYA UNTUK MENGEKSTRAK ILMU DARI AL-QUR'AN DAN SUNNAH UNTUK MENJADI PANDUAN BAGI PEMBANGUNAN PSYCHO-SPIRITUAL UMMAT ISLAM DAN SUPAYA KITA DAPAT BERLEPAS DIRI DARI BERGANTUNG KEPADA ILMU DARI UN-ISLAMIC WORLDVIEW

Friday, June 10, 2011

Berguru dengan Pengalaman

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim


Hampir setengah abad Ummi mengharungi perjalanan menuju ke destinasi haqiqi. Banyak pengalaman yang Ummi tempuhi yang mengajar Ummi erti sebuah perjalanan. Ketika Ummi masih baru memulakan langkah, Ummi adalah orang yang sangat mempercayai orang lain... apalagi sekiranya orang tersebut adalah orang yang berpakaian sopan, lengkap menutup bukan saja yang wajib malah lebih dari itu, orang terlibat dalam perjuangan menegakkan agama Allah di bumi ini, yang ditarbiyyah mengikut modul-modul yang tersusun... Ummi amat-amat mempercayai mereka ini dan Ummi sudi mempertaruhkan nyawa Ummi ditangan mereka...

Tetapi pengalaman mengajar Ummi bahawa kita tidak boleh menilai orang dengan pakaian yang mereka pakai, tarbiyyah yang mereka lalui, perjuangan yang mereka sertai.... Ummi tidak tahu dimana silapnya, tetapi sejarah hidup Ummi menemukan Ummi dengan orang-orang yang sebegini tetapi buruk akhlaknya, suka mengumpat, menonton filem-filem yang memaparkan aurat dan menari-nari dengan aksi lucah, memfitnah, mencuri wang dari tempat mereka bekerja, tidak amanah dalam bekerja, berzina (ini bukan tuduhan semata-mata...tetapi yang benar-benar berlaku), keluar malam dengan teman lelaki berdua-duaan sehingga larut malam...after midnight, berfikiran sekular dan macam-macam lagi sehingga Ummi jadi serik dengan orang-orang yang berkelulusan Shari'ah atau mana-mana bidang agama dari universiti-universiti timur tengah dan ada juga dari universiti dalam negara...

Ummi jadi takut bila anak-anak terlalu trusting kepada mereka ini...

Ini bukan bermakna Ummi memandang rendah kepada orang yang berkelulusan timur tengah atau berpakaian menutup aurat sehingga keseluruhan badan...tidak sama sekali, tetapi Ummi tidak memandang tinggi kepada mereka ini, bagi Ummi mereka adalah sama dengan anak-anak lain yang bertudung cukup melepasi dada...mereka adalah manusia biasa yang tidak sepi dari dosa-dosa...

Apa yang Ummi pandang adalah akhlak mereka, sifat amanah kepada harta yang dititipkan kepada mereka, amanah kepada perjuangan mereka, menjaga pergaulan mereka dan cuba sedaya upaya mengamalkan ajaran Islam dan berfikiran Islamik...Buat yang wajib dahulu...ini bermakna mereka tahu meletakkan keutamaan...

Berakhlak baik itu wajib, amanah itu wajib, mejaga maruah diri dan keluarga itu wajib, menjaga pergaulan dan percakapan itu wajib...sedangkan bertudung labuh hingga ke lutut:D itu ada perbezaan perdapat di kalangan ulama'... Orang yang berpakaian begini dan berakhlak buruk, derhaka, mencuri, dan tidak menjaga diri adalah orang yang tidak tahu meletakkan prioriti...

Apa yang hendak Ummi sampaikan adalah...berhati-hati dan jangan terlalu mempercayai seseorang hanya kerana pakaian yang mereka pakai...manusia apabila keluar saja dari rumah, selalunya mereka memakai pesona...

YA ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI PERKARA YANG JELAS DAN TERSEMBUNYI, JAUHILAH KAMI DAN ANAK-ANAK KAMI, SAIF, NUS, QARAFI, RUMAISA, IZZAH, IZAD, ASIF DAN ANAK-ANAK SECTION 1 ISLAMIC WORLDVIEW DAN CREATIVE THINKING DAN SEMUA ANAK-ANAK MUSLIM FI KULLI MAKAN DARI AKHLAK BURUK DAN DARI GODAAN SYAITAN TERKUTUK...AMIN YA RABB

Monday, June 6, 2011

Most Embarrassing Moment

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Pada hari Jumaat lepas Ummi menerima beberapa orang tetamu dari kampung. Adik Ummi sekeluarga, Ibu dan ayah Ummi turut menumpang adik Ummi dan juga ADUN Jelawat beserta rombongannya. Mereka datang untuk menghadiri perjumpaan tahunan perkumpulan mereka. Ummi tumpang gembira kerana dapat melepaskan rindu kepada ibu Ummi.

Biasanya, pada acara tahunan ini, ramai peniaga mengambil peluang berniaga. Jadi Ummi dan Baba bercadang untuk menjamu mata pada sebelah malam kerana cuaca yang sangat panas waktu siang. Pada malam Ahad lepas, Ummi dan Baba ke markaz untuk meninjau jualan di sana. Kami terpaksa parking jauh dari markaz kerana kesesakan dek pengunjung yang ramai.

Sambil berjalan, Ummi meninjau barang dagangan di gerai-gerai. Ummi singgah di sebuah gerai menjual perfume dan Ummi beli 2 botol kecil musk untuk Ummi hadiahkan kepada ayah Ummi. Selepas itu Baba mengajak Ummi ke gerai di sebelah selatan markaz...seperti biasa Ummi dan Baba berjalan berpimpin tangan. Sesampai di gerai menjual jeruk dari Pulau Pinang, Baba lepaskan tangan Ummi untuk memilih berbagai jeruk yang dijual di gerai tersebut. Baba tertarik untuk beli banyak sebab penjual tersebut kata, hasil jualan adalah untuk pembangunan sebuah pusat tarbiyyah. Ummi yang leka meninjau kedai lain tidak perasan bahawa Baba tiada lagi di sisi Ummi. Lalu Ummi dengan yakinnya memegang dan menggosok-gosok belakang seorang lelaki yang berada di sebelah Ummi yang bukan teman lelaki Ummi. Lelaki tersebut terperanjat dan pusing untuk melihat Ummi. Ummi pun turut terperanjat dan muka Ummi terasa panas kerana tersangatlah maluuuuuuuuuu....Lalu Ummi dengan selamba cakap, sorry silap orang....Ummi segera mencari Baba dan memeluk Baba...Baba kehairanan, lalu Ummi ceritakan apa yang telah berlaku...Baba ketawa ROTFL :D:D:D:D:D...untuk megambil hati Ummi Baba kata, "tu lah, kenapalah orang ni jual jeruk murah-murah sampai Baba lupa kat Ummi"...

That's all folks...:)

Friday, June 3, 2011

Alhamdulillah

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Anakku MQ,
Remember I told you before that I was so sad when he doesn't need me anymore and I have asked you to look for another person. You know that I'm not a good person and I'm not a person who can stay up 1/3 of a night or fast twice a week... Allah has given me everything and I was afraid that I will forget the favors from The Most Generous...I don't want to fail this test and I want to improve bit by bit and be at least in the shades of them, Abu Bakr as-Siddq or Abd ar-Rahman bin Auf.

My dear MQ,
I know I should not bother you cuz you are busy with your study...for that, I've been searching for my 'victim'...This sem, I've met one nice student...she visited my blog one day to read class notes and I visited her back...It is like a gift from Allah...Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah....I have found an outstanding individual....Asif...

I've met this person today and I was and still am happy that she is willing, even though at first very reluctantly, to be my 'victim'.

Thank you dear for listening to your dear old Ummi and for understanding (am I not the luckiest person in the whole wide world? :)...Love you.

My dear children,
Be thankful to Allah always for what you've got...Ummi will always pray for you so that you will not be confused between what appears and what is.

This is her story narrated by her friend....at ikankiut

Alhamdulillah selesai sudah final exam untuk sem 2 tahun pertama. Saya mohon doa dari kalian agar saya najah dalam exam kali ni. Selama setahun saya dan beberapa sahabat se-AQRAB yang lain terpaksa duduk di dalam kelas bahasa, tapi tak apalah, semua itu pasti ada hikmahnya Sebagai hamba, saya harus tempuh semua itu dengan sabar kerana saya yakin dipenghujungnya pasti ada yang terbaik.

Selesai sahaja exam, salah seorang sahabat saya dari kelas bahasa telah datang ke bilik meminta saya untuk mengajarnya computer. saya kasihan melihatnya, di UIAM ni lah kali pertama dia memegang computer. Bayangkan, setiap kali presentation dia terpaksa menggunakan kertas majong dikala rakan sekelas lain menggunakan computer. Semasa saya mengajarnya dibilik, tampak jelas kegirangan diraut wajahnya. Alangkah gembira hatinya dapat peluang belajar computer sehingga tidak sedar sudah seharian suntuk dia menghabiskan masanya dihadapan computer sementara saya pula sudah terlelap awal-awal lagi disebabkan kekurangan tidur dihari-hari peperiksaan.

Malam itu, dia tidur di bilik saya. Ketika dia asyik bersama computer, saya menyampuk mengajaknya berbual bersama kerana diwaktu kuliyyah saya tidak sempat untuk mengenali dirinya dengan lebih dekat. saya hanya sempat tahu dia merupakan pelajar terbaik STAM yang menggondol pangkat keseluruhan mumtaz. Dia amat terkejut kerana saya tahu mengenai kejayaannya itu, lantas dia merendah diri dan memuji2 kebesaran Ilahi.

Diwaktu itu saya kelihatan semacam ada sesuatu yang tersirat disebalik kejayaanya itu. Tiba2 dia memulakan cerita hidupnya sebagai seorang perantau. Ibu bapanya merupakan rakyat Vietnam yang merantau ke Malaysia demi mencari sesuap nasi. Kalau korang nak tahu, kaum Muslim di Vietnam rata2 hidup dalam kemiskinan. Dia terpaksa menetap di Malaysia tanpa sebarang passport walaupun sudah berbelas2 tahun menetap di Malaysia.

Ini kerana jika dia mahu membuat passport, dia perlu membuatnya di Vietnam atas sebab2 tertentu. Baginya untuk pulang ke Vietnam, mereka perlu menyediakan wang yang banyak kerana untuk urusan passport sahaja sudah mencecah ribuan ringgit. Mana mungkin mereka boleh dapat kumpul wang sebanyak itu dalam masa beberapa tahun sahaja kerana ibunya hanya bekerja sebagai penjual kain dari rumah ke rumah sedangkan ayahnya sebagai penjual aiskrim bermotor. Banyangkan berapa sangatla mereka dapat kumpulkan duit dalam masa setahun. Banyak yang perlu dibelanjakan dari hasil jualan mereka seperti rumah sewa, pengangkutan dan anak2 yang masih lagi dibangku sekolah.

Alhamdulillah, selama berbelas2 tahun mereka mengumpul duit, akhirnya mereka berjaya juga. Ketika itu, dia (sahabat aku) sedang menunggu keputusan STAM. Dia bersama nenek dan ibunya pulang ke Vietnam menaiki bas selama 3 hari 3 malam. Semasa melintasi sempadan Thailand, mereka terpaksa melalui imegresen. Seperti mana yang kita ketahui, Thailand sedang mengalami masalah politik. Mereka tidak menyukai orang Islam. Dia bersama ahli keluarganya ditahan dan diminta duduk bercangkung seperti pendatang asing seterusnya di bawa ke penjara Thailand menaiki lori. Keadaan lori yang sarat dengan penumpang itu membuatkan mereka sukar untuk bernafas. Kasihan dirinya melihat neneknya yang sudah tua tercungap-cungap dalam lori. Selain itu, mereka terpaksa membayar setiap kantung bekalan yang dibawa sebanyak 30 bath. Keadaan makin parah, kerana duit yang dibawa hanya cukup2 untuk tambang perjalanan sedangkan kantung yang dibawanya banyak sekali.

Alhamdulillah, satu kantung sempat dilarikan, dapatlah mereka mengurangkan bayaran. Pengalaman duduk dipenjara amat memeritkan. Bau yang amat busuk, tempat yang kotor serta tandas yang tersumbat menyukarkan mereka untuk menunaikan kewajipan bersolat. Mereka juga sempat merasai pengalaman mengambil gambar sambil memegang nombor banduan. Aku terketawa seketika setiap kali melihat dia melakonkan semula detik2 sepanjang dia di tahan.

Dugaannya tidak terhenti di situ sahaja; semasa dalam proses membuat passport di Vietnam, dia dipaksa untuk membuka tudung dan setiap kali diarah untuk berjumpa pegawai polis, dia akan menangis kerana ketika itu juga mereka dipaksa membuka tudung. Alangkah peritnya dugaan yang terpaksa dilaluinya itu. Sahabat aku ini orangnya lemah-lembut, kuat bermunajat malam, rajin puasa sunat, dan satu perkara yang aku paling kagum sekali dia mampu mengeluarkan air mata setiap kali berdoa. Memang berjujuran habis. Kalau ditadah,mungkin boleh dapat satu gayung.

Dia terpaksa duduk di Vietnam selama beberapa bulan bagi menyelesaikan urusan passportnya; ini menyebabkan dia lambat mengambil keputusan STAM. Salah seorang jirannya mengkhabarkan padanya dia ada terdengar namanya disebut di radio Pahang sebagai pelajar terbaik STAM. Dia tidak mempercayai berita angin itu sehinggalah apabila dia sendiri pergi mengambil keputusannya di sekolah. Dengan keputusan yang cemerlang itu, dia ditawarkan belajar di UIAM. Sebaik sahaja menerima surat tawaran dari UIAM, matanya terpaku melihat yuran pengajian yang amat tinggi, RM6000. Yuran itu mesti dibayar sebelum hari pendaftaran, jika dia hendak belajar di UIAM. Bayangkan, mana dia nak mencari duit sebanyak itu dalam masa kurang sebulan sedangkan duit ketika itu telah habis digunakan untuk membuat passport. Alhamdulillah, hasil bantuan guru2nya mengutip derma disekolah, dapatlah ia mengurangkan sedikit beban.

Aku amat bersyukur pada-Nya kerana seringkali dipertemukan dengan sahabat2 yang bukan dikalangan orang yang kaya harta tetapi kaya iman. Apa la yang ada jika kita kaya harta tetapi miskin iman. Duit habis begitu sahaja hanya untuk memuaskan nafsu dunia tanpa memikir impak dari hasil perbelanjaan kita, dimana duit itu nanti disalurkan. Adakah kite boleh yakin ia akan tetap mengalir di dalam Malaysia? Atau ia akan ke US? Atau ke negara Yahudi? Ketahuilah kenikmatan yang dirasai itu hanya dapat bertahan seketika, mungkin sesaat, sejam, sehari, seminggu, setahun, tapi saya yakin ia tidak mungkin akan sampai lebih dari sepuluh tahun.fikir-fikirkanlah..

Tuesday, May 31, 2011

Jangan Bohong

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Sebuah kisah lucu.

Dalam tahun 1990an, kami tinggal di Chukai, Kemaman. Ketika itu anak Ummi hanya 2 orang. Ummi bekerja di rumah sebagai pengurus rumahtangga. Setiap bulan Baba akan pastikan semua bekalan mencukupi...oh ya...Ummi tidak suka pergi pasar....pasar is smelly and watery and slipery and bla bla...excuses...hehe. Di rumah kami ketika itu, kalau beli apa-apa pun akan lambat habis dan selalu sangatlah makanan rosak, lemau dan kalau kopi atau milo tu, akan jadi keras seperti batu.

Tiap-tiap petang Ummi akan temankan anak-anak Ummi keluar bermain di hadapan rumah. Kadang-kadang Ummi akan bawa anak-anak Ummi menziarahi jiran-jiran. Pada satu hari Ummi bawa anak-anak ke rumah ahli kumpulan halaqah Ummi. Ummi ditawarkan minuman..tetapi Ummi kata tak perlu kerana masih kenyang. Tetapi anak sulung Ummi minta milo, lalu Ummi kata, "tak payahlah abang susahkan makcik, kat rumah nanti Ummi buat milo untuk abang". Anak sulung Ummi pun menjawab dengan penuh tanda tanya. Dia kata, "Ummi, kat rumah kita mana ada milo!!!!". Semua hanya hadir di situ termasuk tuan rumah ketawa berguling-guling... Aduuuuuhh Abaaaaang malukan Ummi...padan muka Ummi...

Pengajaran: JANGAN CAKAP BOHONG

Friday, May 27, 2011

Teacher's Little Reward

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Perkara yang membahagiakan bagi seorang guru adalah apabila "she can make a difference in her students' thinking and life". Ummi mengajar cara menggunakan thinking tool, concept fan,untuk mneyelesaikan masalah secara kreatif dan effective. Ummi telah meminta mereka menyelesaikan masalah secularization dan secularism yang sedang melanda ummat Islam.

Ummi terkejut apabila ummi membaca beberapa blog pelajar ummi yang mengulas mengenai issue ini. Ini bermakna persoalan ini menyentuh hati mereka yang menyebabkan mereka ingin tahu lebih lanjut dan mula mengoogle mengenai secularism dan menulis komen di dalam blog mereka.

Yang lebih mengujakan ummi apabila seorang pelajar yang aktif terlibat dalam menyelesaikan masalah yang ummi berikan dengan mengaplikasikan alat fikir yang ummi perkenalkan. Setelah mereka selesai membuat latihan 'problem solving' ummi menegur seorang pelajar yang tidak menulis nama di atas kertas jawapan kumpulannya. Dia tersenyum dan memberitahu bahawa dia cuma datang ke kelas ummi untuk belajar cara berfikir dan suka cara ummi mengajar dan berinteraksi dengan pelajar. Ya Allah, ada juga pelajar yang sebijik macam ummi... ummi kerap juga minta izin pensyarah untuk masuk kelas mereka hanya untuk belajar. Ummi sungguh gembira kerana ada pelajar Islam yang meminati ilmu dan sanggup datang kelas yang bermula awal pagi for the sake of learning.

Pagi-pagi esok ummi akan berhadapan dengan 70 orang guru-guru sekolah rendah yang sedang melanjutkan pelajaran dalam Sarjana muda pendidikan selama 5 jam. Ya Allah, gives me strength and creativity to tackle experienced teachers who know practical side of teacher but a bit (or a lot!) blurry on theoretical side. Ummi harap ummi berjaya untuk memprovoke seramai mungkin guru-guru untuk menyedari bahawa tiada pemisahan antara teori dan praktik...dan mula untuk mempersoalkan tujuan kejadian supaya tujuan dan metode pendidikan selari dengan fitrah kejadian.

Saturday, May 21, 2011

Missing You, Abdullah

In the name of Allah The Beneficent The Merciful


For the past few days, I keep thinking of you. Perhaps because Izad does not need me anymore, at least in a particular thing... I remember you, you were just like Izad.... I took care of you until you can stand on your own... how I miss you now.... you were gone for almost two years now...and since you left Malaysia, I haven't heard from you. I saved your really touching sms but it was gone when my phone was damaged... I cried every time I read your sms...I miss the sms too for it represented you.

I remember the first time we met...you just arrived from a long journey by train, from Laos to KL. You didn't bring anything except the clothes on your back and you were wearing a pair of flip-flop. You have no money, not a single sen, but you were brave enough to cross two countries to come to Malaysia. Those who introduced you to Islam had done injustice to you for not taking care of an orphan like you and for not teaching you how to be a Muslim. You didn't know how to pray and how to be Muslim but your faith is strong enough to believe in the Truth of Islam.

We were introduce by our mutual friend. I remembered you only know how to say "My name is Abdullah" and you didn't even know the letters of the alphabets. To this day, I don't even know your Laotian name. I gave you some help, not much, but to you it was too much...I brought some shirts and shoes for you...you were very happy...A few months later, when you met me, you already knew how to converse in English and you can read and write...you were hardworking and smart too...how can you learn all these in such a short time. 1 year later you were accepted into the Kulliyyah of Economics and you were a good students..always got CGPA above 3.0...

I remembered, one day you sms me..it was urgent you said and you needed to meet me. When I saw you that day, you were almost crying...but you were trying to hide it from me... You said that the university had blocked you and you cannot register because you haven't paid your tuition fees yet...I solved the problem for you and you went to your mahallah smiling...I was soooo happy to make you happy.

The best news that I heard about you was that you have become a 'mat masjid'. You practiced Islam to the best of your ability and you were always learning and reading and soon your knowledge about Islam had increased and you knew more than most Malay Muslims.

One day, I received a phone call from our mutual friend. She was worried about you... she said you've become extreme...I asked her what does she mean by that... she said that "you fast every monday and thursday and you wake up every night for qiyamullail and you pray 2 rakaat before and after obligatory prayers"... I said, good for him and good for you too cuz you helped him a lot (our mutual friend is also a revert to Islam). I said to her not to worry because you were not an extremist, you just wanna be a good Muslim.

6 years you stayed here and finally you graduated...you called me to tell me your planning. You said you wanna go to the middle east to learn Arabic and you wanna go back to your country and do dakwah and get married with a local girl...you wanna spread Islam in your country...I was sooooo happy. I cried. Before you left, you sent me an sms...very touching sms...

I love you Abdullah...,I try to search for you but I didn't know your real name...I only know your Muslim name...I miss you so much...May Allah grant you happiness and success in both worlds...if you, one day, google my name, you will find me, I'm sure. Please contact me...

Friday, May 20, 2011

Just Updating

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Second week of short-sem and we have to cover 4 topics. To my amazement, I don't know whether it's me or my students for this sem are so good. After an hour and a half, I gave them a 20-minute breather...but they would rather stay in class and do their assignments...

My students for this sem are from diverse background...from the Arab countries, Northen Africa, to Mauritius, Myanmar, Vietnam, Singapore, Kyrgyzstan, Dark Continent of Africa, Bangladesh, Indonesia, and a girl who I don't know where she comes from...she just registered for my class and I haven't got time to chat with her yet...but she looks Caucasian; and of course Malaysians...and we are all Muslims...a true blend of various cultures...

Students of IIUM comes from more than 100 countries...when you are in IIUM, you feel that you are in a different zone...and when you are in the Mosque, you'll find out people praying to the same God but with subtle differences which sometimes become subject of gossips among those who like to criticize.

My students do not realize how I learn from them more compare to what they learn from me. Thank you my students. To my surprise, almost 100% of my students were, I don't know whether they were shocked or surprised or just amazed, gasping when they discovered that I don't watch TV...I own a TV set but we use it to watch selected movies, I haven't watch any movie for the past 1 year...we don't have an antennae or ASTRO...so no access to TV channels.

They started to ask questions on living without TV...It's like a very strange thing... and some of them wanted to interview and explore in-depth of living free of TV... ADUHAI... They think that I'm a strange person...a nice strange person... and it feels nice when they line-up to kiss my hand right after class...young women kissed the hand of their teacher after each sharing session...

Thank you for the experiences that I learn from you...I could conclude the changing culture and how it affects human behavior and styles of living... How I Love My students, my beautiful young ladies and gentlemen who are very eager to learn and very enthusiastic to promote true Islam which sometimes make them too rash...

The first Question they asked me this semester...

WE don't understand how can you teach us about Islam and you have no formal education in Islamic studies? Good question... it is really liberating when they respect you for being able to explain and make them understand in-depth the meaning of Qur'anic verses but without going through formal education in Islamic studies...

I said to them, learning is a religious obligation for every Muslim man and woman... meaning that if we don't learn, we will be punished... learning is from the cradle to the grave... and we can learn from different sources, formal or informal... the important thing is we understood....and understanding is a gift from Allah...and Allah gives it to those HE pleases...


Thank you Allah for giving me understanding...I pray that this will trickle down to my beloved children and my students...Amin, Ya Allah Ya Rahman Ya Alim...

Monday, May 16, 2011

Happy Birthday Baba

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim


Tidak pernah Ummi berjumpa dengan orang yang melayan Ummi sebaik Baba. Tidak pernah Ummi kenal suami sebaik Baba. Baba jarang meluahkan perasaannya dengan kata-kata. Tetapi layanan Baba membuatkan Ummi terharu. Masih Ummi ingat Baba menadah muntah Ummi dengan tangan beliau. Ummi mengalami alahan teruk setiap kali mengandung. Kadang-kadang Ummi tidak sempat ke bilik air dan terpaksa mengeluarkan isi perut di dalam sink. Baba, tanpa merasa jijik, membersihkannya dengan bare hands.

Kadang-kadang Ummi mengalami sakit migraine yang teruk sehingga Ummi muntah dan mengotorkan lantai dari ruang tamu hingga ke bilik tidur rumah kami di Paka, Dungun. Apabila Baba pulang dari kerja, Baba akan membersihkan lantai tanpa sedikit pun mnegeluh.

Dulu Ummi suri rumah sepenuh masa. Walaupun Ummi tidak keluar bekerja, Baba akan memastikan pakaian kotor sudah dibasuh dan sarapan pagi sudah di sediakan untuk Ummi sebelum Baba pergi kerja kerana kata Baba Ummi penat menjaga anak-anak kecil yang aktif. Setelah pulang dari kerja, Baba akan mengambil alih tugas menjaga anak-anak, memandikan, menukar lampin, dan bermain dengan anak-anak. Baba memberi peluang kepada Ummi untuk berehat dan membaca buku kegemaran Ummi. Baba faham Ummi bosan jika minda Ummi tidak tercabar dengan membaca dan memikirkan program-program yang Ummi boleh lakukan untuk remaja di Dungun.

Baba tidak pernah menyuruh Ummi memasak dan mengemas rumah. Ummi lakukan semua itu kerana Ummi hendak lakukannya dan jika Ummi memilih untuk tidak melakukannya, Baba tidak pernah marah. Jika Baba sibuk, Baba akan minta bantuan Ummi menggosok bajunya, dan Ummi akan melakukannya dengan rela hati.

Baba tidak pernah kedekut untuk membelanjakan wang membeli keperluan dan keinginan Ummi. Kalau Ummi suka sesuatu, Baba akan belikan dengan kuantiti yang banyak. Baba tidak pernah kedekut untuk memberikan wang kepada ibu Ummi tiap-tiap bulan. Walaupun sekarang Ini Ummi bekerja dan berpendapatan agak lumayan dengan projek-projek ekstra yang Ummi lakukan, Baba masih juga mengeluarkan wang setiap bulan untuk ibu Ummi di kampung.

Ummi tahu Ummi di hati Baba adalah teman untuk Baba luahkan perasaan tertekan ditempat kerja, teman untuk Baba kongsi kegembiraan dan kesedihan, teman untuk Baba hilangkan tekanan kehidupan yang memerah seluruh keringat Baba, teman yang menemani Baba dalam proses menjadi hamba Allah yang ta'at; bukannya pembantu rumah yang tugasnya melakukan kerja-kerja rumah yang tidak pernah siap. Ummi pada Baba adalah ibu yang mendidik anak-anak untuk menjadi hamba-hamba Allah yang soleh dan solehah; jadi Ummi tidak perlu dibebani dengan kerja-kerja yang menghabiskan tenaga Ummi. Biarlah Baba yang membantu Ummi dengan kerja-kerja tersebut kerana anak-anak tidak pernah mahu diajar oleh Baba.

Bagi anak-anak Ummi, Baba seorang yang bias kerana apa juapun keadaan Ummi, Baba akan kata bahawa Ummi adalah orang tercantik di dunia. Anak selalu mengusik Baba, kata mereka pandangan Baba tidak boleh diterima kerana bagi Baba Ummi adalah sempurna. 25 tahun Ummi hidup di samping Baba, kulit Ummi semakin kendur, badan Ummi semakin berat. Baba faham Ummi tidak suka dengan penampilan Ummi sekarang, sebab itulah Baba selalu memuji bahawa Ummi tetap cantik menawan. Anak bongsu Ummi selalu keliru, tapi Ummi katakan kepadabnya bahawa Ummi cantik kerana Baba Cinta.

Baba bukanlah seorang yang semnpurna...banyak kelemahan Baba tetapi bagi Ummi segala kebaikan yang Baba lakukan untuk Ummi melenyapkan semua kelemahan Baba. Ummi bersabar dengan kelemahan Baba kerana Ummi juga mempunyai banyak kelemahan. Jika Baba boleh menerima Ummi seadanya, kepada pulak Ummi harus memikirkan kelemahan Baba.

Walaupun sekarang Ummi mempunyai pendapatan sendiri, Baba tidak pernah lupa untuk memberikan wang perbelanjaan mingguan untuk Ummi. Bagi Baba, walau siapa pun Ummi, tanggungjawab kewangan tetap dibahu Baba.

UMMI SANGAT BERTUAH MEMPUNYAI SUAMI SEBAIK BABA. TIADA APA YANG UMMI BOLEH LAKUKAN SELAIN DARI DOA UMMI SUPAYA ALLAH AMPUNKAN SEGALA KESALAHAN DAN DOSA BABA DAN TEMPATKAN BABA BERSAMA ORANG-ORANG SOLEH.

BABA BAGI UMMI ADALAH PASANGAN DARI SYURGA. KISAH CINTA UMMI DAN BABA BERMULA SETELAH KAMI SELAMAT DIIJAB KABULKAN. PERTAMA KALI UMMI MENATAP WAJAH TAMPAN BABA ADALAH SETELAH SELESAI AKAD NIKAH DILAKUKAN. SELAMAT ULANG TAHUN KE 47. UMMI SAYANG BABA.

Wednesday, May 11, 2011

Impak Video Game

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Akio Mori, professor di Tokyo Nihon University, telah mengkaji kesan video games keatas aktiviti otak. 260 orang dibahagikan kepada 3 kumpulan: kumpulan yang jarang bermain, kumpulan yang bermain 1 hingga 3 jam 3 -4 kali seminggu, dan kumpulan yang bermain 2 hingga 7 jam sehari. Dia mengukur gelombang beta yang menandakan 'liveliness' dan darjah tekanan di bahagian otak prefrontal. Dapatan kajian:

1. Penurunan mendadak gelombang beta - semakin lama bermain semakin kurang gelombang beta (hampir 0).
2. Walaupun telah berhenti bermain, gelombang beta masih tetap ditahap rendah.

BERMAKNA OTAK BAHAGIAN PREFRONTAL ORANG YANG SELALU BERMAIN VIDEO AMAT JARANG SEKALI DIGUNAKAN.

Kesannya: mereka senang marah, tidak boleh 'concentrate', dan bermasalah dalam cara berhubung dengan dengan orang lain.

Mori bimbang dengan kesan jangka panjang kepada autonomic nerves. Beberapa kajian lain mendapati degupan jantung, tekanan darah dan penggunaan oksigen bertambah ketika bermain video.

Many parents worry about the effect video games have on their children. Here is a list of the ten most common problems recently investigated by researchers from 2006-2009.
1. An increase in emotional disorder symptoms
2. An increase in and behavioral disorder symptoms
3. Declines in verbal memory performance
4. Somatic complaints
5. Attention problems such as hyperactivity, ADD or ADHD
6. Detrimental school performance (as video game usage increases, GPA and SAT scores decrease)
7. Family interaction problems such as less positive parental relations
8. Significant reduced amounts of slow-wave (REM) sleep
9. Modifications in visual selective attention
10. Playing violent video games is a significant risk factor for later physically aggressive behavior
SOURCES:
Pediatrics 2008 Nov;122(5):e1067-72
European Psychiatry 2008 Apr;23(3):212-8
Journal of Psychiatry Research 2008 Mar;42(4):253-8
Pediatrics 2007 Nov;120(5):978-85
Cyberpsychology & Behavior 2007 Aug;10(4):552-9
Psychological Science 2007 Jan;18(1):88-94
Pediatrics 2006 Oct;118(4):e1061-70

Monday, May 9, 2011

Update

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Cuti semester sudah berakhir. Kesibukan membaca skrip jawapan, membantu merancang konferen antarabangsa [yet again, sigh :(], membantu menilai thesis kawan, bercinta dengan Rasch Model, dan mengajar guru-guru yang berpengalaman berpuluh-puluh tahun dalam bahasa Melayu (yeeee...but with a lot of fumbles...okay, how do you translate configuration of meaning into Malay language?), akan diganti/ditambah dengan kesibukan mengajar 6 jam sehari untuk semester pendek ini.

Semester ini Ummi mengajar Islamic Worldview, Creative Thinking and Problem Solving, dan satu kursus di Kulliyyah of Education (Teaching Moral Education through Community of Ethical Inquiry Method)....What have I got myself into???? On top of these, we have to write at least 2 chapters in a book-1 due in June...dan Ummi kena pergi present papers 2 kali, buat measurement scale to measure critical, creative, ethical-spiritual thinking, and self-confidence...waaaaaaaaaa kena kerja ke?

Strategi Ummi untuk kelas Islamic Worldview (3 hours class at one go) adalah dengan menggunakan PBL (Problem Based Learning)...so, a lot of class exercises on evaluating human behavior to make judgment on their worldview...I wish I could write in my own language as naturally as I write in this alien language... I'm learning... dan Ummi semakin pandai? Betulkah?

Semester lepas ada pelajar Ummi yang memanggil Ummi "aunty!!!" di hadapan kawan-kawannya di depan pintu masuk kelas... Semester ini dua pelajar Ummi memanggil Ummi "Kak Wan!!!!"...hehe... Apa yang nak dikato, dah mereka itu kawan-kawan Ummi...


Adios...was planning to write on configuration of meaning but ended up with a little update... will write about that important topic soon :)

Saturday, April 23, 2011

Ibrah dari Pengalaman

Bi ism Allah ar-Rahman ar-Rahim

Imam al-Ghazali dan juga Ibn Miskawayh mengatakan bahawa moral character seseorang terbentuk melalui kaedah habituation. Moral character di definisikan sebagai perbuatan secara otomatis yang tidak memerlukan minda untuk memikirkannya. Ini adalah kerana orang itu telah terbiasa melakukannya sehingga menjadi sebahagian dari dirinya.

Jadi kita kena berhati-hati dalam memilih cara untuk melakukan sesuatu termasuk cara berkomunikasi dengan orang lain. Cara menggunakan bahasa yang tidak sesuai mencerminkan personality dan moral character seseorang. Cuba kita bandingkan cara komunikasi oleh tiga orang daie untuk menasihati mad'u yang difikirkannya telah melakukan kesalahan. Dari kisah benar.

Daie 1: disebabkan saya tidak mahu kamu masuk nerakalah, saya perlu menasihati kamu dari melakukan perbuatan ini. Saya sayangkan kamu. Saya tidak mahu kamu menjadi penghuni neraka.

Daie 2: perbuatan kamu itu menyalahi hukum dan berdosa; bersegeralah bertaubat.

Daie 3: Allah itu Maha Pengampun dan amat sayangkan hambanya. Kamu masih ada masa untuk kembali ke jalan yang benar. Kalau kamu mahu ikut saya, saya akan tunjukan caranya. Ramai orang yang seperti kamu yang telah berjaya. saya akan kenalkan kamu kepada mereka. saya pasti kamu mesti sukakan mereka

Analisa

Daie 1: moral character-tidak ada sifat empati, kasar, merasa diri lebih mulia (holier than thou attitude), yakin orang itu masuk neraka sedangkan Allah saja yang tahu siapa ke neraka dan ke syurga, tidak ada perasaan belas kasihan, pemarah, negative

Daie 2: rigid (timid), tidak kreatif, tidak tahu membantu,

Daie 3: caring, positive, bersangka baik dengan Allah, kreatif, ada sifat empati, lembut tapi tegas, pandai komunikasi interpersonal, penyabar

***********

Semasa kecil dulu, ibu Ummi selalu berpesan, kalau kita tidak mahu berkongsi apa yang kita miliki dengan kawan atau jiran, kita jangan tunjukkan kepada mereka. Kalau mereka tahu kita ada, maka kita wajib memberikan sedikit untuk mereka.

Ummi tidak tahu bahawa ada Hadith yang menceritakan hal ini sehinggalah Ummi dewasa dan mula membaca dan menyimpan koleksi buku-buku hadith Bukhari dan Muslim.

Cuba renungi peristiwa ini.

Gee menerima pemberian dari ayahnya. Setelah masa berlalu dia diam saja tanpa memberi maklumbalas kepada ayahnya. Ayahnya bimbang kalau Gee tidak suka pemberian itu kerana dari pengalaman lepas-lepas, kalau dia tidak suka, dia akan senyap saja. Ayahnya juga cuba untuk mendidik Gee supaya jangan lupa berterima kasih kalau mendapat pemberian dari sesiapa saja kerana ini adalah adab-adab yang diajar oleh Rasulullah (pbuh). Lalu ayahnya menghantar surat mengingatkan dia...

Gee memang telah merancang untuk membalas pemberian ayahnya tetapi belum disediakan lagi. Apabila menerima surat dari ayahnya, dia berkata

1. saya minta maaf kerana lambat balas. saya memang nak balas pemberian ayah dengan baju yang elok itu, tetapi saya belum berkesempatan lagi. Disebabkan ayah dah minta, maka ambil sajalah yang ini. Terima kasih ayah. Saya menghargai pemberian ayah.

2. saya minta maaf kerana terlewat. Saya ada sediakan sesuatu untuk ayah. Terima kasih ayah. Saya menghargai pemberian ayah.

3. saya minta maaf kerana terlewat. saya merancang untuk memberikan ayah baju itu tetapi belum siap lagi. Ayah ambil saja baju yang ini dulu. Bila baju yang itu sudah siap, saya akan berikan utk ayah. Terima kasih ayah. Saya menghargai pemberian ayah.

Cuba renungkan akhlak Gee dari setiap response diatas.
yang mana perbuatan biasa-biasa, perbuatan luar biasa dan perbuatan yang tidak patut dilakukan.

perbuatan biasa-biasa; membalas kebaikan dengan kebaikan
perbuatan luar biasa; membalas kejahatan dengan kebiakan...membalas kebaikan dengan menggandakan kebaikan

Pengajaran: Jika kita tidak mahu memberikan yang lebih baik, jangan beritahu bahawa kita ada yang lebih baik kerana ini bercanggah dengan akhlak Islam...kerana ini juga menggambarkan akhlak kita dan juga kita menyakiti hati orang lain kerana dihukum disebabkan ingat-mengingati untuk melakukan kebaikan.

WA ALLAHU A'LAM

Thursday, April 21, 2011

Gundah SiTua

Bi ism Allah ar-Rahman ar-Rahim

Ketika kita melangkah ke panggung wayang
Membantu mengukuh kewangan penyokong musuh Allah
Menyokong industri yang lebih condong
Ke arah hedonism
Pernahkah kita bertanya
Allah sukakah aku berada di sini?

Ketika kita leka menyaksikan tayangan
yang diselit lenggang lenggok badan terdedah
yang mengasyikkan
Pernahkah kita bertanya
Allah redhakah dengan perbuatanku ini?

Kita kita menahan telinga
mendengar rentak bingit yang melalaikan
dari mengingatiNYA
Pernahkah kita bertanya
Adakah Allah izinkan aku melakukannya?

Ketika kita megatur prioriti kehidupan
tidak mengikut ajaran termaktub di dalam KitabNYA
"ketaatan itu kepada Allah, Rasul, Ibu, Ibu, Ibu, Bapa, dan seterusnya"
Pernahkah kita bertanya
Allah redhakah dengan aku ketika ini?

Duhai

Tidakkah dikau pernah menyelami kejutan hati situa itu
yang tidak menjejaki kaki ke panggung hedonism
yang menunduk pandangan dari liuk lintuk lambaian tubuh menawan
yang halua telinganya hanyalah pujian-pujian
kepada Tuhan dan luahan fitrah kemanusiaan
yang cuba meletakkan yang utama pada tempatnya
resah jiwanya ketakutan

Wahai

Gundah hati situa itu
melepas amanah kepada dia
yang tidak bertanya kepadaNYA
Adakah dia mampu menggigit pegangan
yang diterap sedari kecil
Atau dia ikut sama dibawa arus budaya baru
demi kerana sebuah CINTA insani

Moga cintamu kepada Allah dan Rasul
Mengatasi cinta kepada dia
yang masih belum mampu bertanya
Redha PEMILIKmu sebelum berbuat sesuatu

Hanya doa dipanjatkan kepada PEMILIK alam
Untuk dia yang memegang amanah siibu tua
Supaya sedar hidup ini hanyalah untukMU
Setiap langkah perbuatan ditanya redhaMU




O ALLAH THE ALL KNOWING, GRANT UNDERSTANDING IN RELIGION AND WISDOM TO MY CHILDREN SAIF, NUS, QARAFI, RUMAISA, IZZAH AND IZAD AND BESTOW UPON THEM HAPPINESS AND SUCCESS IN THIS EPHEMERAL WORLD AND IN THE NEXT ETERNAL WORLD. O ALLAH, THE MERCIFUL THE MOST BEAUTIFUL, MAKE PERFECT THEIR MORAL CHARACTER AS YOU HAVE PERFECTED THEIR PHYSICAL APPEARANCES...AMIN YA RABB AL-'ALAMIN

Wednesday, April 20, 2011

Qalb

In the name of Allah The One The Truth




Reflection in a mirror
Is it real?
Or just an illusion?
A creation of the mirror
How can a mirror reflect?
If no existence stands before it
To be a reflection in a mirror
Existence must present before it
Existence must be Real
Hence Truth is not an illusion
Truth exists independent of the mirror
A reflection of Reality
Thus Truth is not the creation of the mirror

Monday, April 18, 2011

Practical Joke

Bi ism Allah ar-Rahman ar-Rahim

Sebuah Kisah Benar

Dulu Ummi belajar di sebuah sekolah berasrama di daerah Kuala Terengganu Utara. Sudah menjadi lumrah pelajar sekolah nakal dan ada yang suka membuat lawak. Pada satu masa ketika penggal persekolahan sudah hampir tamat, seorang kenalan Ummi menghantar telegram (dulu masih ramai yang tidak ada kemudahan telefon; alat komunikasi yang paling cepat ketika itu adalah telegram) kepada ibu bapa beliau mengatakan bahawa beliau terlibat dalam kemalangan.

Ibu bapa kenalan Ummi terkejut apabila menerima telegram dari anaknya. Mereka dengan tergesa-gesa bersiap dan berangkat ke sekolah untuk menziarahi anak mereka yang dikatakan terlibat dalam kemalangan. Di dalam perjalanan ke sekolah, kereta yang dipandu bapa kenalan Ummi terlibat dalam kemalangan dan kedua-dua ibu dan bapanya meninggal dunia.

Kenalan Ummi sangat menyesal dengan perbuatannya dan telah berada dalam trauma. Dia menyalahkan dirinya sendiri diatas kematian ibubapanya. Dia merasa yang dia telah membunuh ibubapanya sendiri.

Wahai anak

Fahamilah perasaan ibubapa yang sangat menyayangi anak-anak. Ibubapa akan sanggup menggadai nyawa demi kebahagiaan anak-anak. Sudah diciptakan Allah bahawa ibu mempunyi naluri kasih sayang yang tinggi. Ibu ayah akan sentiasa bimbang dan risau dengan kesselamatan anak-anak. Jadi, janganlah membuat ibu ayah bimbang. Kasihanilah ibu dan ayah dan hormatilah mereka dengan memperlakukan mereka dengan baik.

Saturday, April 16, 2011

Life Lesson

In the name of Allah Most Creative All Knowing


One fine day, a group of young men went on a journey to see a sage who lived near a sea to seek his wisdom of how to live successfully. After a few days journey, they came across a wide river. The river was shallow at either sides of the banks but deep in the middle. The river was infested with crocodiles and snakes. They had to cross the river but there was no bridge. They started searching for something to use to go to the other side of the river. One young man found a fallen tree trunk, the size of a coconut tree, which was long enough to reach the other side of the river. All of the young men worked together and they had successfully placed the tree trunk across the river.

One by one walked carefully on the tree trunk to the other side. But, there was a handsome young man who could not walk on the tree trunk. He tried to walk very carefully but after only a few steps he fell into the river. He climbed up the river bank and tried again, but each time he tried, he would fall again. All his friends waited patiently for him at the other side of the river. A few of them came back to get him but even with his friends help, he would fall into the river. The young man tried again and again but he failed each time. After sometimes he lost his motivation and enthusiasm. He shouted to his friends to move on and he will catch them up later. His friends continued their journey leaving him all alone.

After tens and tens of time trying, he felt so lost and so depressed. He sat down by the river and started to cry.

Then, suddenly he heard someone approaching.

Old lady: Assalamualaikum handsome young man. Why are you crying
Young man: Waalaikumussalam. Who are you?
Old lady: I am a traveler just like you. You didn't answer my question.
Young man: I wanted to cross the river but I fell down each time. I've tried hundreds of time. I don't know why I can't do it. All my friends were able to do it.
Old lady: How do you do it?
Young man: I tried to walk on the trunk just like the way my friends did...and I tried the same way over and over again, but I failed each time.
Old lady: OOOO I see. You should listen to your own self.
Young man: What do you mean?
Old lady: You said you have tried the same way over and over again.
Young man: Yes, that is true...
Old lady: And that is what is wrong with you, my dear
Young man: Meaning?
Old lady: A wise person would reflect and learn from each experience. What is wrong with you dear child?

My dearest

"If you do what you've always done, you'll get what you've always gotten."

A wise person is a person who tried a method of doing things and if he failed, he would change to a different method until he finds the method that works for him

An idiot would insist on doing the same thing the same way over and over again even though he knows that the method does not work for him

O ALLAH THE MOST COMPASSIONATE THE MOST MERCIFUL...BESTOW UPON MY CHILDREN, SAIF, NUS, QARAFI, HASAN, RUMAISA, IZZAH AND IZAD, AND ALL MUSLIMS UNDERSTANDING AND WISDOM. GRANT THEM SUCCESS AND HAPPINESS IN THIS WORLD AND THE NEXT WORLD. FILL OUR HEARTS WITH SAKINAH, MAWADDAH AND RAHMAH AND BIND OUR HEARTS TOGETHER IN A FAMILY FULL OF LOVE AND RESPECT TOWARD EACH OTHER. O ALLAH THE ALL KNOWING, MAKE PERFECT MY CHILDREN'S MORAL CHARACTER LIKE YOU HAVE PERFECTED THEIR PHYSICAL APPEARANCES...AMIN YA RABB AL-'ALAMIN. O ALLAH THE ANSWERER OF ALL PRAYERS, ANSWER THE PRAYER OF YOUR HUMBLE SERVANT AND A MOTHER

Thursday, April 14, 2011

Advice to Knowledge Seekers from Tok Kenali

In the name of Allah The Most Knowledgeable The Most Wise

















• Student should purify his soul from impurities for they could hinder the student from understanding and remembering the subject learnt.
• Student should search for knowledge for it will not come to him and it is not passed down by parents. The motivation to learn must come intrinsically.
• Seek knowledge at its centre for it is where scholars and seekers of knowledge gathered. Therefore, you can benefit from learning from different scholars of authority and discussions with your colleagues.
• Be patient while seeking knowledge.
• Use a lot of observations and examine carefully the sources of knowledge. Student also should observe the natural phenomena around him.
• Learn from books which are authentic and comprehensive for they contain answers to most of your questions.
• Read books from different scholars on the topic to be discussed before the lesson to compare with your teacher’s perspective and to evaluate different reasoning used by different scholars.

O ALLAH THE MOST GENEROUS THE MOST COMPASSIONATE, GRANT MY CHILDREN, SAIF, NUS, QARAFI, RUMAISA, IZZAH AND IZAD, KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING AND MAKE PERFECT THEIR MORAL CHARACTERS LIKE YOU HAVE PERFECTED THEIR PHYSICAL APPEARANCES...AMIN.

Words of Wisdom from al-Ghazali to Students

In the name of Allah The All Knowing The Wise

















My dear children

Please take heed of al-Ghazali's advice so that you can be an excellent seekers of knowledge and wisdom.

First, you should purify your soul from impurities and blameworthy characteristics such as anger, lust, envy, pride, conceit etc. because the heart is the seat of knowledge...knowledge cannot enter the heart which is blackened by impurities. Ibn Mas'ud said, "knowledge is not the prolific retention of traditions but is a light which floods the heart". The heart is like a mirror which reflects the light of knowledge. If the heart is blackened, how can it reflect light?

So my dear beloved children, purify your heart before you study...Ask forgiveness from Allah, from your parents, from your teachers, your friends and those that you've done wrong to.

Second, reduce the affairs of this world to bare minimum. Therefore, my beloved, do not overdo with entertainment, games (physical exercise is encouraged), and activities that do not give any benefit to you especially those which steal your precious study time.

Third, you should be humble before your teacher. Submit to your teacher's advice just as a patient would submit to a good doctor. Knowledge is not gained except through humility and harkening (focused listening/concentrating in paying attention).

Fourth, it is the duty of seekers of knowledge not to let knowledge escape them without carefully examining it in order to become familiar with it details. Hence, dear children, make a habit to always do your revision until you know all the details of what you have studied. When it is said that it is "the duty", this means that not doing it is considered as violating Islamic ethics of a student...which means that you have committed a sin.

Fifth, it is the obligation of seekers of knowledge to gain knowledge for the purpose of drawing near to Allah. Whosoever seek Allah through knowledge, no matter what kind, he is sure to profit and advance. The noblest of all sciences is the science of knowing Allah.

O ALLAH, THE MOST WISE, THE MOST KNOWLEDGEABLE, GRANT MY CHILDREN SAIF, NUS, QARAFI, RUMAISA, IZZAH, IZAD AND ALL MUSLIMS, UNDERSTANDING IN RELIGION, KNOWLEDGE AND WISDOM...FOR OUR SUCCESS IN THIS WORLD AND OUR SALVATION IN THE NEXT WORLD THROUGH YOUR MERCY AND COMPASSION...AMIN

Wednesday, April 13, 2011

Solace in Nature

In the name of Allah The Most Creative Creator


Quaint isn't
That Man find solace in nature
All Man made beauty combined
Could not soothe troubled soul
Or
Is it because nature is consistently singing Praise to The Almighty
The silence of nature
is deafening with language of submission to The One
which appeases distress soul

Tuesday, April 12, 2011

Azure

Bi ism Allah al-Rahman al-Rahim


Azure heaven
Your appearance is a sight to behold
Soothes the turmoil souls
Indeed in the Creative Power of HIS
It appeals to the admiring Souls
Alas, are you appearance or reality
Vision deceives, Reason evaluates, Intellect judges
Are you as azure as you seem to be
or are you another portent to be read by contemplative heart
To find the TRUTH underpinning your magnificent appearance
Truth which elevates our station to serenity

Monday, April 11, 2011

Siapa ni?

Bi ism Allah

Okay...pembaca setia blog ummi dari Italy, France, Denmark, United States of America, Russia dan Jordan...sila angkat tangan...:D


Okay...curiosity kills a cat...that is okay as long as it does not kill me!

Sunday, April 10, 2011

Tenderness

In the name of Allah The Compassionate The Merciful















In this journey
Sometimes I'm dazzled by the sign posts
Which are adorned with diamonds and gem stones
I took so much time admiring the appearances of the sign posts
that I forgot my REAL destination
For the love of Your creations
You pelted me with stones to make me realized time is running out
I would writhe in agony
But I'm forever thankful
Sometimes I realized I made wrong choices
I knew that You would not forsake me
I anticipated your gentle reminder
and when it finally came I smile in the face of physical affliction, mental anguish
Thank You for purifying me now when I'm able to endure it

Sometimes I took a wrong way and plunged in the vast abyss of nihilism
You waited for me tenderly but I was way too deep
You snatched me hard and I fell on my face
the excruciating physical suffering and mental misery
became too unbearable and I almost forget that You were always there for me
I looked up and called out Your name
Water flowed to enliven the barren ground
Thank You for the constant guidance to make me stay on the Path
Thank You for making me feel Your Compassion
Thank You for making me focus on You
Thank You for the warmth the flows through my veins
Thank You for the shivers down my spine

THE PROPHET (PBUH) SAYS, "WHEN GOD LOVES HIS SERVANT, HE SENDS TRIBULATIONS; IF HE PATIENTLY BEARS THEM, HE IS FAVORED; IF HE CHEERFULLY FACES THEM, HE IS SINGLED OUT AS CHOSEN OF GOD"

Saturday, April 9, 2011

Acknowledgment on My Excellent Pursuit

In the name of Allah the Granter of Knowledge, the Giver of Wisdom


Alhamdulillah, praise and gratitude be to Allah, the Producer, the Omniscient, the Creator who created the magnificent intellect and endowed it to human thus elevates him to the highest position in the hierarchy of creations given that he purifies his intellect through contemplation and guidance from Allah. Allah alone has the right to the highest praise for only through HIS will I discovered that the experiences I have gained on this journey are nothing but indications of HIS Superiority and all of HIS Greatness which I cannot express through language except what HE has taught me. Thank Allah for choosing me to be closer to HIM through constant pleading and begging for guidance to finish this humble study. Thank Allah for giving me understanding and knowledge through contemplation.

EXCERPT FROM MY THOUGHT


With strong foundation of thought, the companions were able to make their own intellectual judgment regarding religious understanding and practices which sometimes resulted in differences of opinions among the companions which was allowed by the Prophet. For example, the following hadiths illustrate that differences of opinions were approved by the Prophet.
When the prophet return from the battle of al-Ahzab, he said to us, “No one is to offer the ‘Asr prayer but at Bani Quraizah.” To some of us the ‘Asr prayer was due on the way. Some of us decided not to pray but at Bani Quraizah while some others decided to pray on the spot and said that the intention of the Prophet was not what the former had understood. And when that was told to the Prophet he did not blame anyone of them (al-Bukhari, al-jami’ al-sahih, vol. 2, ed. 1984: 34).

Ibnu Mas’ud said, “I heard a person reciting a Qur’anic verse in a certain way, and I heard the Prophet reciting the same verse in a different way. So I took him to the Prophet and informed him of that but I noticed the sign of disapproval on his face, and then he said, “Both of you are correct, so don’t differ, for the nations before you differed, so they were destroyed” (al-Bukhari, al-jami’ al-sahih, vol. 4, ed. 1984: 453-454).

The companions also used to interpret the Qur’an allegorically such as Ibnu Abbas’ interpretation of surah an-Nasr as an indication of the death of Prophet Muhammad (al-Bukhari, al-jami’ al-sahih, vol. 4, ed. 1984: 528). These precedents had given the earlier Muslims a sense of confidence in engaging in philosophical debates to solve theoretical and practical problems of their time especially after they had encountered with different cultures as the Islamic empire widened.

MAY ALLAH GRANT US ALL KNOWLEDGE AND WISDOM...MAY ALLAH GRANT MY CHILDREN SAIF, NUS, QARAFI, RUMAISA, IZZAH AND IZAD UNDERSTANDING IN RELIGION AND MAY ALLAH PERFECTED THEIR MORAL CHARACTER JUST LIKE HE HAS PERFECTED THEIR PHYSICAL APPEARANCE...AMIN YA RABB AL-'ALAMIN

Thursday, April 7, 2011

Why Read??? Revised a Little

In the name of Allah the Beneficent the Compassionate


My Dearest
Have you ever wondered why
On the first encounter HE gave instruction
To read
Isn't it peculiar for when we first met someone
We haven't met before
The first thing we do is to get acquainted
The logical consequence is
Reading must me vital, life-giving
Know that life begins after death
Death is not the end but the beginning of Real Life
The time to reap what we sow in the ephemeral world

My Dearest
Have you ever wondered
What is the meaning of reading
What should we read about
From which sources
And for what end
If we ponder deep enough, He may show us the light of comprehension
the meaning of reading is not pointing towards itself but to other than itself
the meaning of reading is in the purpose of reading
To read is not confined to reading written words but
To read is to understand the indications of Allah
In the form of written messages and symbolic messages present in the universe
Hence
Read all in the name of Allah
For the end of reading is to know HIM through contemplative intelligence
Hence, reading makes us understand the universe and its purposes for mankind
and most significantly reading makes us realize HIM and HIS beautiful attributes
(Don't you know that spirituality is realization of HIM)
The effects of which the edifice of formidable civilization can be built
on the foundation of metaphysical, epistemological and ethical TRUTH
(Don't you know that our forefathers had built this before)

My Dearest
Have you ever wondered
Only after asking us to read then He introduced HIMSELF as the creator
and we are HIS creations
The answer to the most fundamental metaphysical question of who are we and where are we from
can only be discovered through reading
When HE affirmed that HE is the Creator and We are the creations
It set dualism as reality of existence instead of monism
Dual existence, seen and the unseen
The corporeal and the incorporeal
The Creator and the creations
Dual life, here and hereafter
Which magnify HIS UNITY
Know that the multiplicity of His creations are the manifestations of HIS ONENESS
in all aspects

My Dearest
Have you ever wondered
Why HE says that HE is the Most Generous
for teaching us with the use of a pen
Have you ever wonder what is the meaning of teaching and pen
Why HE is generous for teaching us that which we knew not
Have your ever wondered
The significance of HIM declaring to HIS most beloved (pbuh) that HE is The Teacher
Know that the meaning of a pen can only be understood in relation to writing
Pen and writing is significant for their connection with knowledge and its dissemination
Ya Rabb...Read, Pen, Writing, Knowledge, and HE is the Teacher
For if HE does not give us understanding, we will be blinded by the light of TRUTH
Have you ever wondered
How HE teaches
Know that HE teaches through experiential learning
for how can we understand TRUTH if we never experienced TRUTH

My Dearest
Be thankful to HIM
for endowing us with the intellect
for reading requires understanding through contemplative intelligence
realizing that the end of reading is to know HIM
For how can we meet HIM in the next eternal world
If we do not know HIM in this evanescent world
didn't HE say that the best endowment to mankind is to behold HIS countenance

My Dearest children
Sharpen and purify your heart mind and HE may honor you
with comprehension and wisdom

MAY ALLAH BLESS US ALL AND ENDOW US WITH THE LIGHT OF COMPREHENSION

Monday, March 28, 2011

Reminiscence

In the name of Allah the Compassionate the Merciful















Remember when you smiled and laughed
He looked at you jealously
His jealousy was so intense for
You are only His
The new person turned you away from His face
You seemed so happy but deep down your inner self is dying
He who ever loves you could not bear to see your dying self
He calls you thousands of times but His calls you ignored
He gazes at you lovingly but you were so blinded by your new found company
For love He let you go...left you on your own...
Then you grasped in the dark
You fumbled and fell down hard....your whole being was gravely aching
Suddenly you cry out His name
Regretting your folly
He who is ever present
Longing for your sweet voice
Just waiting for you to grasp His ever extending hand
Which you cannot see before for you were blinded by mortal love
His love for you made Him let you go
To make you come running back to Him


THANK YOU FOR MAKING ME REALIZE

Mother

Never could I understand
Your love until I have my own
Never have I realized your sacrifices
your burden your pain
Forgive me for not realizing
Forgive me for not understanding
Forgive me for not appreciating enough
How I wish I could take back all your pain
How I wish I could take away all your grieve
How I wish I could pay all your sacrifices
How I wish I could turn back the time and ease all your suffering
Now I'm reliving what you've gone through
What they did to me ten-fold what I've given you
How I wish I could be like you
Strong amid adversity brought by your own

Forgive me for all I've put you through
Mother
For the love of your children
You always forgive though you may not forget
You're the greatest gift given by Allah to humanity

"And your Lord has decreed that you worship none but Him. And that you be dutiful to your parents. If one of them or both of them attain old age in your life, say not to them a word of disrespect, nor shout at them but address them in terms of honor. And lower unto them the wing of submission and humility through mercy, and say: "My Lord, bestow upon them Your Mercy as they did bring me up while I was young" (al-Qur'an, al-Isra': 23-24).

Sunday, March 27, 2011

Love Vengeance

In the name of Allah the Compassionate the Beneficent

Is it called love
When I abdicated thee
Lost in the labyrinth of life
Is it called love
When I permitted thee
To traverse the path to misery
While I knew the right path to felicity

For love HE discloses Himself
Revealed His divine intervention
To guide mortals to blissful end
HE would not abandon His love
Obstacles He put along the way
To strengthen resistance
To ensure success in traversing path full of thorns

If I ever said I love thee
Would I relinquish thee and
Let thee aimlessness without guide
Forsaking thee is not manifestation of love
but of vengeance to see thee lost in the maze of life
If I ever love thee
I would ensure thee stay on the path to serenity



MAAFKAN UMMI

Thursday, March 24, 2011

Solemnization

In the name of Allah the Magnificent the Merciful

Qarafi and Nusaibah were solemnized as husband and wife at UIA Mosque on March 6th 2011. May their marriage be blessed by Allah always and may the newly built family is founded on Islamic teachings and ethics. May Allah be the just balance for them in making their judgment and decision.
















video