Friday, June 3, 2011

Alhamdulillah

Bi ismi Allah ar-Rahman ar-Rahim

Anakku MQ,
Remember I told you before that I was so sad when he doesn't need me anymore and I have asked you to look for another person. You know that I'm not a good person and I'm not a person who can stay up 1/3 of a night or fast twice a week... Allah has given me everything and I was afraid that I will forget the favors from The Most Generous...I don't want to fail this test and I want to improve bit by bit and be at least in the shades of them, Abu Bakr as-Siddq or Abd ar-Rahman bin Auf.

My dear MQ,
I know I should not bother you cuz you are busy with your study...for that, I've been searching for my 'victim'...This sem, I've met one nice student...she visited my blog one day to read class notes and I visited her back...It is like a gift from Allah...Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah....I have found an outstanding individual....Asif...

I've met this person today and I was and still am happy that she is willing, even though at first very reluctantly, to be my 'victim'.

Thank you dear for listening to your dear old Ummi and for understanding (am I not the luckiest person in the whole wide world? :)...Love you.

My dear children,
Be thankful to Allah always for what you've got...Ummi will always pray for you so that you will not be confused between what appears and what is.

This is her story narrated by her friend....at ikankiut

Alhamdulillah selesai sudah final exam untuk sem 2 tahun pertama. Saya mohon doa dari kalian agar saya najah dalam exam kali ni. Selama setahun saya dan beberapa sahabat se-AQRAB yang lain terpaksa duduk di dalam kelas bahasa, tapi tak apalah, semua itu pasti ada hikmahnya Sebagai hamba, saya harus tempuh semua itu dengan sabar kerana saya yakin dipenghujungnya pasti ada yang terbaik.

Selesai sahaja exam, salah seorang sahabat saya dari kelas bahasa telah datang ke bilik meminta saya untuk mengajarnya computer. saya kasihan melihatnya, di UIAM ni lah kali pertama dia memegang computer. Bayangkan, setiap kali presentation dia terpaksa menggunakan kertas majong dikala rakan sekelas lain menggunakan computer. Semasa saya mengajarnya dibilik, tampak jelas kegirangan diraut wajahnya. Alangkah gembira hatinya dapat peluang belajar computer sehingga tidak sedar sudah seharian suntuk dia menghabiskan masanya dihadapan computer sementara saya pula sudah terlelap awal-awal lagi disebabkan kekurangan tidur dihari-hari peperiksaan.

Malam itu, dia tidur di bilik saya. Ketika dia asyik bersama computer, saya menyampuk mengajaknya berbual bersama kerana diwaktu kuliyyah saya tidak sempat untuk mengenali dirinya dengan lebih dekat. saya hanya sempat tahu dia merupakan pelajar terbaik STAM yang menggondol pangkat keseluruhan mumtaz. Dia amat terkejut kerana saya tahu mengenai kejayaannya itu, lantas dia merendah diri dan memuji2 kebesaran Ilahi.

Diwaktu itu saya kelihatan semacam ada sesuatu yang tersirat disebalik kejayaanya itu. Tiba2 dia memulakan cerita hidupnya sebagai seorang perantau. Ibu bapanya merupakan rakyat Vietnam yang merantau ke Malaysia demi mencari sesuap nasi. Kalau korang nak tahu, kaum Muslim di Vietnam rata2 hidup dalam kemiskinan. Dia terpaksa menetap di Malaysia tanpa sebarang passport walaupun sudah berbelas2 tahun menetap di Malaysia.

Ini kerana jika dia mahu membuat passport, dia perlu membuatnya di Vietnam atas sebab2 tertentu. Baginya untuk pulang ke Vietnam, mereka perlu menyediakan wang yang banyak kerana untuk urusan passport sahaja sudah mencecah ribuan ringgit. Mana mungkin mereka boleh dapat kumpul wang sebanyak itu dalam masa beberapa tahun sahaja kerana ibunya hanya bekerja sebagai penjual kain dari rumah ke rumah sedangkan ayahnya sebagai penjual aiskrim bermotor. Banyangkan berapa sangatla mereka dapat kumpulkan duit dalam masa setahun. Banyak yang perlu dibelanjakan dari hasil jualan mereka seperti rumah sewa, pengangkutan dan anak2 yang masih lagi dibangku sekolah.

Alhamdulillah, selama berbelas2 tahun mereka mengumpul duit, akhirnya mereka berjaya juga. Ketika itu, dia (sahabat aku) sedang menunggu keputusan STAM. Dia bersama nenek dan ibunya pulang ke Vietnam menaiki bas selama 3 hari 3 malam. Semasa melintasi sempadan Thailand, mereka terpaksa melalui imegresen. Seperti mana yang kita ketahui, Thailand sedang mengalami masalah politik. Mereka tidak menyukai orang Islam. Dia bersama ahli keluarganya ditahan dan diminta duduk bercangkung seperti pendatang asing seterusnya di bawa ke penjara Thailand menaiki lori. Keadaan lori yang sarat dengan penumpang itu membuatkan mereka sukar untuk bernafas. Kasihan dirinya melihat neneknya yang sudah tua tercungap-cungap dalam lori. Selain itu, mereka terpaksa membayar setiap kantung bekalan yang dibawa sebanyak 30 bath. Keadaan makin parah, kerana duit yang dibawa hanya cukup2 untuk tambang perjalanan sedangkan kantung yang dibawanya banyak sekali.

Alhamdulillah, satu kantung sempat dilarikan, dapatlah mereka mengurangkan bayaran. Pengalaman duduk dipenjara amat memeritkan. Bau yang amat busuk, tempat yang kotor serta tandas yang tersumbat menyukarkan mereka untuk menunaikan kewajipan bersolat. Mereka juga sempat merasai pengalaman mengambil gambar sambil memegang nombor banduan. Aku terketawa seketika setiap kali melihat dia melakonkan semula detik2 sepanjang dia di tahan.

Dugaannya tidak terhenti di situ sahaja; semasa dalam proses membuat passport di Vietnam, dia dipaksa untuk membuka tudung dan setiap kali diarah untuk berjumpa pegawai polis, dia akan menangis kerana ketika itu juga mereka dipaksa membuka tudung. Alangkah peritnya dugaan yang terpaksa dilaluinya itu. Sahabat aku ini orangnya lemah-lembut, kuat bermunajat malam, rajin puasa sunat, dan satu perkara yang aku paling kagum sekali dia mampu mengeluarkan air mata setiap kali berdoa. Memang berjujuran habis. Kalau ditadah,mungkin boleh dapat satu gayung.

Dia terpaksa duduk di Vietnam selama beberapa bulan bagi menyelesaikan urusan passportnya; ini menyebabkan dia lambat mengambil keputusan STAM. Salah seorang jirannya mengkhabarkan padanya dia ada terdengar namanya disebut di radio Pahang sebagai pelajar terbaik STAM. Dia tidak mempercayai berita angin itu sehinggalah apabila dia sendiri pergi mengambil keputusannya di sekolah. Dengan keputusan yang cemerlang itu, dia ditawarkan belajar di UIAM. Sebaik sahaja menerima surat tawaran dari UIAM, matanya terpaku melihat yuran pengajian yang amat tinggi, RM6000. Yuran itu mesti dibayar sebelum hari pendaftaran, jika dia hendak belajar di UIAM. Bayangkan, mana dia nak mencari duit sebanyak itu dalam masa kurang sebulan sedangkan duit ketika itu telah habis digunakan untuk membuat passport. Alhamdulillah, hasil bantuan guru2nya mengutip derma disekolah, dapatlah ia mengurangkan sedikit beban.

Aku amat bersyukur pada-Nya kerana seringkali dipertemukan dengan sahabat2 yang bukan dikalangan orang yang kaya harta tetapi kaya iman. Apa la yang ada jika kita kaya harta tetapi miskin iman. Duit habis begitu sahaja hanya untuk memuaskan nafsu dunia tanpa memikir impak dari hasil perbelanjaan kita, dimana duit itu nanti disalurkan. Adakah kite boleh yakin ia akan tetap mengalir di dalam Malaysia? Atau ia akan ke US? Atau ke negara Yahudi? Ketahuilah kenikmatan yang dirasai itu hanya dapat bertahan seketika, mungkin sesaat, sejam, sehari, seminggu, setahun, tapi saya yakin ia tidak mungkin akan sampai lebih dari sepuluh tahun.fikir-fikirkanlah..

4 comments:

  1. Did he tell you that? he doesn't need you anymore?
    well, i don't think so, and you don't have to find another person. ;)

    ReplyDelete
  2. Thanks Syafi :)

    Izad...You make me cry. He didn't tell me that... I'm glad that he still needs me :)

    ReplyDelete
  3. Accept Change with a Smile.
    Sooner or later you’ll experience
    A crisis in your life,
    And how you meet it will determine
    Your future happiness and success.

    ReplyDelete