Thursday, March 22, 2012

Hidup itu Ibadah

BismiLlahi ar-Rahman ar-Rahim

Pelajar: Madam, kenapa orang yang terlibat dalam dakwah menipu ketika belajar? Mencari ilmu itu kan wajib.

Madam: Saya tidak tahu kenapa mereka melakukan demikian. Mungkin juga mereka melihat belajar itu bukan satu ibadah. Jika mereka lihat belajar itu ibadah, mereka tidak akan menipu.

Pelajar: Maksud madam, macam orang sekular? memisahkan kehidupan dunia dan akhirat.

Madam: Jika kita solat, adakah kita menipu? Contohnya, kita buat 3 rakaat, tetapi kita tipu kata kita buat 4 rakaat. Disebabkan kita melihat solat sebagai ibadah dan kita merasa bahawa Allah Maha Mengetahui, maka kita tidak akan sekali-kali menipu. Jika kita melihat belajar dan membuat assignment sebagai ibadah, kita tidak akan menipu...BERANIKAH KITA MENIPU DALAM BERIBADAH KEPADA ALLAH? Tetapi jika kita melihat belajar sebagai bukan ibadah, kita tidak merasa berdosa untuk menipu...Dan benar, ini adalah ciri-ciri sekular dalam pemikiran yang dicerminkan melalui perbuatan.

Pelajar: Wah! Madam, saya tidak pernah terfikir begitu...Betullah! Takkan kita menipu ketika beribadah kepada Allah...Terima kasih madam, we love you madam.

Madam: Sama-sama...Love you too.

Apabila melihat hidup sebagai ibadah, maka kita lebih cenderung untuk melakukan yang terbaik kerana dalam ibadah, kita tidak boleh acuh tak acuh dan main-main. Apabila setiap langkah yang diambil menuju ke kelas itu adalah ibadah, dan dipenuhi dengan kekusyukan memerhati alam sekeliling ciptaan ALlah dengan penuh kekaguman kepada Kuasa, Ilmu, Kretiviti Allah, maka setiap hembusan nafas dan degupan jantung adalah zikir dan kelas menjadi medan menambah redho dan cinta Allah apabila ilmu di kelas menjadi pemangkin kefahaman akan keagungan Yang Maha Mencipta...MashaAllah, SubhanAllah, AlhamduliLlah...

No comments:

Post a Comment